Niko Poikulainen

Siitä kyytisovellus mistä puute


Julkaistu 2025-10-07

 

Jouduin jokin aika sitten lähtemään sairaalan päivystykseen. Keskellä yötä. Kahtena yönä.

 

Sairaalaan ja lentoasemalle matkustetaan tietenkin taksilla, etenkin jos olosuhteet yhtään puoltavat sitä. Ja nehän puolsivat. Tein kahdesti saman virheen ja tilasin taksin soittamalla numeropalveluun. Ensimmäisellä kerralla olin matkoilla vieraassa kaupungissa ja toisella kerralla Turussa, mutta kummassakaan tapauksessa en tiennyt taksikeskuksen suoraa puhelinnumeroa, eikä luurissani tainnut olla ensimmäistäkään kyytiäppiä käyttövalmiina. Koska taksikuljetuksen hinta voi nykyisin olla mitä tahansa mansikoista taisteluhelikopteriin, keskus kysyy, halutaanko matkustaa lähimpänä olevalla, edullisimmalla vai jotakin siltä väliltä olevalla vaihtoehtolla. Ensimmäisellä kerralla kaikki meni hienosti, mutta toisella kerralla nopeinta kyytiä, jonka piti saapua parissa minuutissa, ei näkynyt.

 

Sain seurantalinkin tekstiviestinä, ja karttakuvassa näkyi, että noutoaikaan olisi 12 minuuttia. Kun vielä vartin kuluttua lukema oli sama, ja ajoneuvon kuva seisoi samassa kohdassa karttaa, soitin keskukseen toistamiseen, peruin tilaukseni ja tein uuden. Tästä kymmenen minuutin kuluttua ilmestyi kaksi autoa peräkanaa. Ensimmäisen ajokin kuljettaja väitti, ettei ollut saanut tietoa kyydin perumisesta, mutta ei onneksi myöskään vaatinut maksua lähettäessäni hänet pois. Toinen ajuri taas kertoi kummankin olleen tietoinen siitä, että samaan osoitteeseen oli tehty kaksi tilausta, joista ensimmäinen oli peruttu.

 

Taksin tilaaminen vanhanaikaisesti puhelimitse oli virhe. Jatkossa en enää koskaan soita minnekään. Aikaisemmat käyttökokemukseni kyytiäpeistä ovat hyviä, ja niissä on muutama aivan yliverto ominaisuus: Yksi on se, ettei tarvitse tavata osoitteita puhelimessa kenellekään eikä välttämättä edes tietää lähtöosoitetta itse. Määränpään suhteen keskus teki pienen mokan, mutta ammattimaisen kuljettajan ansiosta siitä selvittiin hienosti. Toinen plussa on se, että koska kyyti maksetaan sähköisesti etukäteen, matkustajan ei tarvitse vääntää määränpäässä hinnasta. Näistä kahdesta päivystyskeikasta tuli pelkkiä tilausmaksuja maksettavaksi 40 euron edestä eli suunnilleen saman verran kuin kyydeistä. Mainittavan arvoista on sekin, että kun käteistä ei nykyisin enää pahemmin liiku, kuljettajan kassa ei ole yhtä houkutteleva ryöstösaalis kuin on ollut joskus aikaisemmin.

 

Mukavaa on myös kumijalan saapumisen seuraaminen kartalta – jos se siis ylipäätään saapuu. Nyt on joka tapauksessa asennettu älypuhelimeen äppi jos toinenkin, ja melkein tekisi mieli tilata kyytejä ihan vain sovelluksella tilaamisen ilosta.




Julkaisun aihetunnisteet

Kaikki aihetunnisteet

Mastodon Bluesky Pixelfed Sähköposti | Email RSS-syöte